documentary platform

Allegra Martin
Lido

Lido Adriano is a suburb of the municipality of Ravenna, located 9 km far from the city. It is part of the ‘lidi sud’ and it faces the Adriatic Sea.
At the end of the 70’s, lots of bricklayer came from Sicily and Campania, becoming the first permanent resident of this place planned and built uniquely as a touristic
area.
Since twenty years this particular suburb is the area of Ravenna where the majority of immigrants are concentrated. Currently it is one of the suburbs where the population growth is increasing the most. There are 50 different languages spoken.
Lido Adriano is like a condominium where you meet lives, stories and destinies. Life is in the street, on the beach and in private spaces: in this very indefinite place I
found my privileged point of view. Through ordinary life visions, tales and portraits I tried to piece together the identityof the place.

“Lido” is a project commissioned by the Ravenna’s Osservatorio Fotografico in occasion of the ‘Dove viviamo’ project – launched in 2009 and aimed at building a visual archive of the city.
A selection of pictures from the project is included in the photographic book ‘Lido. A sud di nessun nord’, published in June 2014.
_
Lido Adriano è una frazione del comune di Ravenna situata a circa 9 km dalla città. Fa parte del “lidi sud” e si affaccia sull’Adriatico.
Alla fine degli anni ‘70 molti muratori provenienti da Sicilia e Campania diventarono i primi abitanti stabili di questa località che era stata pensata e costruita ex-novo esclusivamente come località turistica.
Da quasi vent’anni questa particolare periferia è diventata la località dove si sono concentrati il maggior numero di immigrati nella provincia di Ravenna.
Oggi è una delle frazioni con più alta crescita demografica. Vi si parlano più di 50 lingue. Lido Adriano è come un condominio in cui si incontrano vite, storie, destini.
La vita si svolge tra la strada, la spiaggia e gli spazi privati: è proprio in questo spazio non definito che ho trovato il mio punto di osservazione privilegiato.
Attraverso le visioni di vita quotidiana, i racconti e ritratti ho cercato di ricostruire l’identità di questo luogo.

“Lido” è un progetto commissionato dall’Osservatorio Fotografico di Ravenna nell’ambito del progetto “Dove viviamo”, avviato nel 2009 e finalizzato alla costruzione di un archivio visivo sulla città.
Nel giugno 2014 è stato pubblicato il volume fotografico “Lido. A sud di nessun nord” che comprendo una selezione di fotografie del progetto in questione.

Martin’s Bio